lördag, januari 05, 2008

Fåglar

Det här är våra söta fågelarter som kommer och äter frön hos oss.

Talgoxe

Nötväcka

Grönfink

Blåmes
(Samtliga foton är tagna av Steve Dahlfors. Bäst man skriver det så ingen tror att det är jag. Hittade bilderna på en jätte bra fågelsajt www.sofnet.org Svergies Ornitologiska förening, för den som är intresserad.)

Gulsparv

Jag tycker om att stå och titta på när de äter. De har lite olika tekniker och man kan lätt se vilken fågelart som får sitta och äta längst. Inom samma art kan man också se att vissa alltid får företräde till frömataren. Gulsparven gillar att äta på marken av det som ramlar ner. Grönfinken har fattat det där med att man kan sitta på pinnarna och äta. Men den kan skala fröet i näbben till skilnad från talgoxen och blåmesen som tar ett frö och flyger iväg. De måste hjälpa till med klorna för att skala fröet. Nötväckan tar ett eller två frön och flyger iväg och sätter sig upp och ner och äter. Alla har sitt sätt. Det är väldigt intressant att studera fåglar och väldigt meditativt.
Jag snodde i hop en gardinkappa idag. Var på Åhléns och hittade en stuvbit för 15 spänn. Sånt gillar jag. Jag satte upp den i köket i det lilla fönstret. Det blev bra.
Jag fick syn på en förpackning ögonfrans- och brynfärg också som jag köpte för 90(!)kr. Har aldrig färgat ögonfransarna själv någon gång, men någon gång ska vara den första ...och den sista. Guuud vad jag höll på! Krångel!! Blev det nå bra då? Nä. Det fastnade knappt någon färg alls! Jag sket i det och slängde hela jäkla förpackningen. 90 kr åt skogen. Hade kunnat gå i väg till någon som kan i stället för dom pengarna. Men det skulle ju vara så lätt stod det på förpackningen. Inte för mig i alla fall.

Inga kommentarer: