fredag, juli 21, 2006

Fart och fläkt

Nu händer det grejer i Junsele. Ikväll kan man sväng sina lurviga till Lasse-Stefans (ni vet han med cowboy hatten bakom trummorna). Det är en dansbana som ligger en bit härifrån. Vi var där igår och tittade hur det såg ut. (Lasse-Stefans hade inte kommit än.) En ganska stor anläggning som ligger vid vattnet. Men det var inte dansbanan som var anledningen att vi åkte dit tror jag. Det var en man som bor där intill som har samlat på sig en massa gamla bilar. Det är inte så konstigt med det, men han har bara ställt dom där. Han gör inget åt dom alls utan dom får liksom bara rosta upp och bli trasiga. Han tycker att det är fint. Det såg ut som en bilkyrkogård som en del har hittat i någon skog någon stans. Vissa bilar hade han under ett tak, men andra stod huller om buller ute på gården. Gräset växte högt runt om dom. Som sagt han tycker att det är fint. Man slutar aldrig att förvånas. Jag tyckte att det såg tragiskt ut. Det var en liten parantes, jag återkommer om gårdagen.
Imorgon så är det Bikers och rockfest här. Oooaaauu! Bikers! Dom är på väg in i byn nu och det bara mullrar när dom hårda grabbarna kommer. (Förra helgen hade raggarna sin dag i Ramsele, det ska finnas plats för alla hårda grabbar här.) Under dagen så kommer dom att åka runt i landskapet för att senare åka runt på byn och visa upp sig. Sedan är det The Poodles och Jerry Williams i som spelar i Junseledjurpark. Vilken händelserik dag det kommer att bli i morgon. Det var en massa annat också som skulle hända. Jag vet inte riktigt vad det var. Jag kanske ska gå och titta lite.
Igår var vi på utflykt till Åsele. Vi hade i sikte att besöka det gamla anrika Kronans konditori i Åsele. En bit härifrån så gjorde vi vårat första stopp och drack källvatten från en lite bäck vid vägen. Det stod till och med en skylt ”Vatten” som pekade in mot skogen. Det smakade väldigt gott. Jag har inte druckit det sedan jag var i fjällen och drack ur en fjällbäck. Vi forstsatte och hamnade på ett jätte, jätte gulligt 50-tals fik (vad annars…) som låg i Hällaström. Precis i en T-korsning ligger det och det ser inte ut att vara ett fik. En helt vanlig villa som ser ganska sliten ut. Vi gick in dit och alla blev häpna av hur välbehållet det var. Vi kunde inte annat än att ta en kopp. Dessutom var det bordsservering. Inte nog med det, det var till salu också. Man kan inte låta bli att fantisera om hur det skulle kunna vara att köpa det. Men synd att det ligger just där. I Åsele så gick vi runt och tittade lite, nästan alla affärer hade semesterstängt. Konstigt. Alltså finns det inte några turister alls tydligen. Vi gick till Kronas Konditori och fikade i stället. Vi blev faktiskt besvikna på hur det såg ut och kaffebröder var inte heller så bra. Kronan har nog haft sin blomstringstid och nu är det på väg utför. En tjej har köpt stället men det är väl svårt att få det att gå runt. Det var en häftig tapet och en del fina möbler, men det var allt. Dom hade till och med ställt dit en ful grå nedsutten 70-tals soffa där. Fult! Något besvikna var vi, men väldigt glada över att vi hade fikat på det lilla kaféet efter vägen.
Nästa stopp blev Asplunda Lanthandel i Tallsjö. På gården Asplunda drevs en speceri- och livsmedelshandel från 1895 till en bit in på 50-talet. På övervåningen var det bostad där handlarfamiljen bodde. På 50talet så flyttade handlaren och lämnade huset och lanthandeln som den var. All bokföring, burkar, redskap, skor (1910- 20-tal), tapetkataloger (ca 1920-30tal !!), mjöl, kannor allt som fanns där lämnades. Gården skulle vara sommarställe och har varit kvar i familjens ägo. Ett barnbarnsbarn till handlaren och hennes familj fick kontakt med Museet i Västernorrland och nu har det blivit restaurerat och kulturminnesmärkt. Det är unikt i sitt slag genom att allt är kvar. Vi fick en jätte fin visning av barnbarnsbarnet. Väldigt intressant. Vi gick säkert där i en timme. Det är museum nu så det finns en liten utställning plus att man får gå runt i hela huset och titta. Ett tips om man har vägarna förbi.
Sista stoppet var då denna bilsamlare som jag började berätta om. Efter det var vi helt slut.
Jag ska inte på dans ikväll om det var någon som undrade. Lasse-Stefans får spela bäst dom vill. Om jag nu måste ha en åsikt om dansband så kan jag ha det nu. Jag tror nog att Sven-Ingvars är det bästa dansbandet. Dom verkar ändå vara lite mer frammåt. Men vad vet jag. Jag lyssnar inte aktivt på dansbandsmusik. Skit det samma. Det var ändå en bra dag igår. Idag med för den delen. Har ätit glass med varm hallonsås. Mmmmm.... God natt.

Inga kommentarer: