lördag, december 23, 2006

dagen före julafton

Det är lite spänt ändå, det går inte att komma ifrån. Vad kan finnas i klapparna? Nu sitter jag i Umeå och skriver. Undrar om Tomten hittar hit upp...
Tänk att nu har Discovery kommit ner på jorden och alla har klarat sig bra. Jag satt uppe och tittade när dom landade. Det var häftigt. Nästan så att jag var lite nervös då när de tappade kontakt med färgan när de tog sig igenom atmosfären. Det mest kritiska ögonblicket. Men det gick ju bra som sagt. Jag skulle kunna bli mer besatt än va jag redan är. Jag skulle vilja veta mer om stjärnor och planeter. Vad gjorde jag i skolan egentligen? Jag kommer itne ihåg någonting av det där. Jag håller koll på Karlavagnen och Orions bälte men sedan vet jag inget mer. Jag hade väl andra viktiga saker att tänka på dom tex hur jag såg ut i håret och så.
Jag gick en sväng på stan idag medans Jonas och de andra var på bio. Det var jätte mycket folk på stan och jag skulle gå till mitt favorit fik Schmäck och fika. Där hänger dom trendiga konstnärs människorna. Eller kanske år de mer åt design hållet. Jag kände mig lite fel med min kläder och tovade ullhandväska. Helylle tjej passar inte där på något sätt. Jag var ändå så fruktansvärt kaffe sugen så och jag vet att man alltid får bra kaffe där så jag tuffade till mig och satte mig på den mest obekväma och oatraktiva platsen som fanns på hela kaféet. En smal planka som bord och en hög barpall och en utsikt som var en vägg. Jätte mysigt. men vad gör man inte för en liten kanna gott kaffe och en chokladkaka. Jag hade varit förutseende att pressa ner en pocket i min lilla väska så den inte gick att stänga, men så hade jag något att läsa och kanske verka lite världsvan. Sitta på fik ensam och läsa bok = en tjej som kan vara ensam utan att det gör något. Eller så kan det betyda att man är fruktansvärt ensam när man sätter sig på ett fik dagen före julafton och läser en bok som om det vore vilken dag som helst? Kanske någon tyckte lite synd om mig rent ut av. Men så var det ju inte. Snarare lite krystat för jag ville inte sitta och stirra i väggen eller vrida ryggen av mig bara för att se vad som hände på fiket. Jag drack mitt kaffe och gav upp och gick ut. Det var inte en bra fika dag för det var så stojigt också.
Vi har ätit en god middag med lite blandat julmat och stek. Proppmätt som vanligt. Det var väldigt gott. Nu ska jag höra om jag kan ta mig en kopp te.

Kanske tomten kommer redan i natt... Nej! Jag glömde julstrumpan hemma.... typiskt mig!

Inga kommentarer: