tisdag, mars 17, 2009

bakning

Nu är det dags att baka lite. Jag köpte mjöl hos Berglunds Bageri förra veckan. De maler sitt eget mjöl i stenkvarn, KRAV-märkt förstås. Jag köpte lantvetemjöl när jag var där. Nu är det tänkt att jag ska baka två limpor av detta mjöl. Det började väl sisådär eftersom jag hade tänkt baka igår och var då tvungen att springa iväg på informationen. Innan jag gick och blev coachad så hann jag ju givetvis sätta igång och man skulle hälla kokhett vatten på mjölet. Så den stackars degen har stått hela natten och väntat på mig, men jag tror inte att det gör så mycket. Men då tog jag nya tag idag istället och när jag läste en gång till på receptet så visade det sig att jag har köpt för lite jäst. Ska bara dricka kaffe sedan får jag pallra mig i väg till ICA och köpa mer.
Förra veckan när jag var dit och köpte mjöl så passade jag på att fika också i deras nya fik. De har världens godaste kanelbullar!! Ägarinnan sa att de bakade med smör och att det inte var några som helst tillsatser, utan precis som när man bakar hemma. Det märktes verkligen. Gott!

Inga kommentarer: