lördag, februari 07, 2009

hemma igen i snö och kyla

Jag vet inte hur jag ska beskriva den här resan som vi har gjort till Goa. Det har varit så himla bra och roligt! Indien har en plats i mitt hjärta eftersom det är omöjligt att inte bli berörd. Det var bara att följa med och acceptera att saker och ting är annorlunda. Fokusera på det som finns. Och det finns så otroligt mycket att se! Vi har yogat, badat, solat och åkt på utflykter.
Vi har varit på kryddplantage och sett ingefära, gurkmeja, muskot, peppar, banan, ananas och många fler kryddor i sin rätta miljö. Efter det red vi en liten sväng på en elefanten Baboo. Han var 33 år och vägde 4 ton! Men han såg så snäll ut. Jag passade på att klappa honom på kinden och känna på hans hud.
Vi har varit på en båttur med ett litet skepp som såg ut som ett piratskepp i miniatyr. Rätt som det var fick vi faktiskt syn på några delfiner som kom upp till ytan. Häftigt! Jag brände mig på smalbenen den dagen. Jäklar vad det gör ont. Jonas brände sina fötter en dag när vi promenerade efter den lååååååånga stranden för att titta på ett rysk tanker som hade strandat där för ca 7 år sedan.
Vi har yogat varje dag kl 7.00 och kl 16.30. Solen gick upp där i 7 tiden och började gå ner vid 18 tiden. Efter kvällspasset var slut gick vi ofta ner till stranden för att titta på solnedgången. Magiskt! Man kände sig så lugn och i både kropp och själ bara av att få yoga två gånger om dagen. Det gör så mycket med kroppen på ett possitivt sätt. Det har varit några föreläsningar om yoga och ayurveda också.
Att åka taxi är också ett äventyr. Trafiken är ett enda kaos (i våra ögon). Alla tutar till alla. Ska de köra om tutar de, får de möte i en omkörning tutar de för att varna samtidigt som den de möter tutar, i kurvor tutar de och förstås om det blir stopp i trafiken så tutar alla. Vi tyckte att Rom var kaos, men det är ju riktigt bra ordning där. Vi såg inte någon trafikolycka heller så det måste ju fungera på något sätt. Många utsmyckade sina taxibilar med blommor och de kunde också hänga en liten tråd med några chili fram på stötfångaren. Det såg ut som att det var ett slags andligt skydd som skulle rädda dom från olyckor. Det var också en helt annan service. Om vi ville åka på en utflykt så följde taxichauffören med och medan man besökte det man ville så väntade han. Sedan åkte man hem igen. Oftast så fick man samma chaffis hela tiden. Det var ganska bra faktiskt. Våran hette Nano och var inte så pratsam. En annan taxichaffis vi åkte med hette Sam. Det var en dag då vi skulle åka till en stad som heter Mapusa (Mapsa). Mattias, vår yogalärare, skulle till ett ayurvediskt appotek och vi ville ju så klart hänga på. Sam var Mattias chaufför och han var så mån om att allt skulle bli så bra som möjligt. Han följde med oss och visade vägen och såg till så alla kom över gatan. Skulle en taxi chaufför göra så här? Jag tror det är väldigt sälsynt.
Calangute där vi bodde är ett riktigt turistställe. Massor av shoppar med indiska hantverk, tyger, väskor och kläder. Man blev anfallen av försäljare som ville att man skulle komma till deras shop och titta.
"Hello madam, come and look in my shop? Hello! Just look ok. Another bag for you? Sarong?"
En tjej som jag tidigare hade gått förbi och sagt Nej tack till, gick jag förbi igen och då tog hon tag i min hand och höll mig kvar. Det var lite läskigt faktiskt. Jag visste inte riktigt hur jag skulle ta mig ur hennes grepp utan att verka otrevlig. Men det fanns ju så mycket fint att köpa. Jag har köpt byxor, väskor, saronger, rökelse, ett smycke och en slags väggbonad. Jonas hittade också byxor och jätte fina smycken. Vi köpte mer saker också, men nu kommer jag inte ihåg allt.
Vi har varit och fått ayurvediskmassage på ett ställe som heter ANHC (www.healthandayurveda.com). Vi tog ett helt paket med ca 6 behandlingar i 2,5 tim. Allt för ca 500kr och då blev vi hämtad på hotellet och körd tillbaka. Lunch ingick också. I paketet fanns en behandling som heter Shirodhara. Man får ligga ner på en brits och ovanför pannan ca 3-4 dm upp så hänger en lerkruka med en hål i botten. Ur hålet hänger ett snöre. De fyller krukan med varm olja och sedan styr de snöret fram och tillbaka en bit ovanför pannan och den behagligt varma oljan rinner ner på pannan och fortsätter över hjässan. Jag var i en helt annan värld, i ett gränsland mellan vaken och sömn, och kämpade för fullt att inte somna. Jag ville bara inte missa den där känslan. En total avslappning. Får ni chansen att prova detta så gör det!!! Efteråt är håret indränkt med olja och de kammade mitt hår i snedbena :) Man är inte så snygg direkt, men just då känns det som det kvittar.
Skulle kunna berätta mer, men jag orkar inte just nu. Jag lägger upp lite bilder också.

1 kommentar:

Marie - Med mina händer... sa...

WOW!!! Vilken resa!!! Helt magiskt!!! ♥♥♥ Kram, Marie.