fredag, augusti 24, 2007

3 x häpnade

Jag har upptäckt 3 saker idag. Inte så man häpnar, eller jo, jag har häpnat flera gånger idag.
För det första så läste jag om hur man sköter sina jeans på bästa sätt. Köper man ett par nya jeans så ska man inte tvätta dom de första man gör. Det ska helst gå 6 månader innan man kan tvätta dom. I värsta fall (enligt mig) kan man lämna in dom på kemtvätt för att behålla stuket så att säga (vad kångligt!). Man kan även hänga ut dom på vädring också. Det mest extrema att göra är att lägga sig i badet med jeansen på tillsammans med ett milt tvättmedel. Kan man torka dom på kroppen så är det absolut bäst, då får man den bästa passformen.
Sist jag köpte jeans så frågade tjejen mig hur ofta jag tvättade mina jeans. Jag blev lite osäker och tänkte att jag kommer att svara totalt fel, så jag mumlade om något och så sa hon att man kan vänta 6 månader. Jaha, tänkte jag. Är det verkligen så det ska vara? Men nu har jag fått svart på vitt. Så är det alltså. Visst jag håller ut. Jag ska inte tvätta mina riktigt än. Är inne på min andra månad nu....
Varför jag snubblade över detta vetande var att jag tänkte att det finns så himla mycket snygga jeansmodeller nu. Så jag gick in på JC:s sida. Det finns ju eco-jeans nu också. Himla coola. Men dyr som attan. Men det kanske inte känns lika jobbigt om man får gott samvete över att det är eco-bomull och sånt.

När jag häpnade andra gången handlade det om mitt olivträd. Jag vet nog inte vad jag gav mig in på när jag köpte det där trädet. Vilket krångel det blir på vintern. Oliven vill ha kallt och ljust, helst +5 grader. Så det är inte bara att ta in det och ställa i fönstret. Då kommer alla löv att ramla av. Tydligen så måste de vila på vintern. Jag googlade och hittade en sajt där en tjej skrev att hon har en lampa på timer som lyser på hennes olivträd och hon hade placerat det på ett svalt ställe. Jag får väl rigga nåt sånt i matkällaren då. Så himla komplicerat det blev, nästan som om jag har skaffat ett husdjur. På sommaren är det ju lugnt då får den vara ute eller i uterummet. Jag får prova helt enkelt. Den får väl göra som den vill, som Jonas mamma säger till sina blommor.

Tredje gången jag häpnade (har väl aldrig häpnat så mycket på en dag) var när jag skulle göra kycklingklubbor i ugnen. Jag gjorde en marinad på rapsolja (ekologisk från Ovansjö!!!), vitlök, franska örter, timjan, citron, paprikapulver, salt och peppar. Klycklingen var inte riktigt tinad så det började fräsa direkt i ugnen. Jag tog lite matfolie och la över och det fick ligga kvar hela tiden, jag hade tänkt att ta bort det men struntade i det. Tänk vad jag häpnade när kycklingen var klar och den var saftig och det var jättegod smak av citron och kryddor. Kanske många redan har upptäckt detta sätt att laga kykling på, och det är bara att gratulera. Jag ska prova det igen nästa gång. Det är ju så gott med kyckling.

Inte nog med det utan jag halvhäpnade över min insats med körsbären idag. Gud, vad jag har grejat. Först fick jag för mig att jag skulle ta en stege och försöka plocka ner de bär som är kvar. De flesta börjar skrumpna nu, men jag fick ca 1kg. Inte illa. På det gjorde jag en paj och en super, super sur sylt/kompott. Det tog slut på socker förstås. Men kanske det går att sockra lite efteråt också. Körsbär är jäkligt surt. Läste i min trädgårdsbok att det finns sötkörsbär, surkörsbär och bigaråer. Gissa vilken sort jag har....
Sedan började jag beskära trädet också. Jag var bara tvungen att prova min nya sekatör. Den var super bra! Det är svårt. Jag gjorde nog fel. Men körsbärsträd kan bli så himla risiga. Vi får se nästa år om det blir någon frukt.
Ja, det var min dag. Imorgon är det friidrotts VM. Det ska bli roligt.

2 kommentarer:

Jan Ericson sa...

Tvätta efter 6 mån, det var det dummaste jag hört. För att inte tala om ofresht. Badkaret...., vad är det för butiker som du handlar i?

Åsa sa...

Jag handlar på vanliga jeansbutiker. Jag är lika förvånad som du. Fattar inte... Jag kommer inte att vänta i 6 mån.