onsdag, augusti 13, 2008

sommar

Visst är det härligt med sommaren? Underbart tycker jag. Visst det kommer regn, och inte så lite heller, men det är helt ok ändå. Synd bara att det börjar bli mörkt igen. Det känns lite deppigt att det snart blir höst. Jag skulle gärna vilja ha en sån där värmebölja igen innan hösten kommer. I alla fall att det var sol flera dagar i rad. 3o grader behöver det inte vara, men soligt i alla fall.

Å andra sidan så är det kul att man kan börja plocka frukt och bär. Jag kommer att hata plommon innan hösten är slut, men det är en annan sak. Körsbär har jag plockat nu. 2 kg blev det som jag har lagt i frysen. Jag skulle kunna plocka mer också, får se när andan faller på. Plommon har jag bara plockat fallfrukt än så länge och bara det är väl 1kg. Trädet orkar knappt med all frukt. Ett äppelträd bär frukt i år. Det ska bli intressant att smaka. Jag har kokat hallonsylt på 1kg också. Jätte god!!! Jag och pappa delade på det.

Jag har skaffat mig ett nytt intresse. Pelargoner. Inte alls så allvarligt och på någon hög nivå, men det är en kul och lättskött blomma. Och det finns så mycket fina sorter. I söndags var jag och en kompis till Pelargonmuseet i Torsåker. Där av alla ställen finns ett museum. Det ligger i byn Berg i Torsåker och det är så fantastiskt vackert där. Hur som helst så fanns det massor av olika pelargoner att titta på. Vi hade sån tur att det var utförsäljning så man fick köpa tre sticklingar för 100 spänn oavsett tidigare pris. En stickling som jag köpte skulle ha kostat 200 spänn!!! En udda pelargon som heter P. cotyledonis, jag har aldrig sett den tidigare. Den växer långsamt och kan bli jättegammal. Hoppas jag klarar av den. Så här ser den ut.

Foto: Bergabacken AB, Pia Walldau.

Det fanns även en liten butik med fina saker som krukor och prydnadssaker både för inom- och utomhusbruk. Ett kafé med kaffe och pelargonkaka (förstås) med självservering. Bara det! Det är verkligen värt ett besök. Hemsidan är: http://www.bergabacken.se/

Sedan finns det himla tråkiga saker på sommaren också.
Insekter.
I förrgår när jag skulle gå och lägga mig upptäcker jag en FÄSTING på mig!!!! ÄCKEL!! VE OCH FASA!! Den satt mellan armhålan och bröstet. Väldigt liten var den så den hade nog inte börjat äta av mig. Jag hann tack och lov ta bort den. På dagen hade jag varit i stugan och grejat så jag hade väl fått den där. Jag hade inte stoppat in tröjan i byxorna. Det måste man nog göra. Usch! Vad är dom bra för? Dom ställer bara till elände för alla.
Här verkar det vara tvestjärtinvation också. Tvestjärtar överallt! I brevlådan, man blir anfallen när man ska hämta tidningen för det blir en katapulteffekt när man öppnar luckan så dom flyger ut. Jag hade till och med en tvestjärt som kröp på mig förut. Föresten, det har hänt två gånger. Man kan göra fällor av tidningspapper och lägga ut. Det kan tydligen bli tvestjärtsår vissa år. Det kanske är sånt i år då. Hua!

En annan kul sak är att jag har blivit medlem i riktigtkaffe.se. Jag ska kolla läget där lite på deras forum och se hur andra kaffedrickare tänker. :-) Himla trevligt!

Inga kommentarer: