tisdag, december 11, 2007

gris

Jag har bestämt mig nu efter att ha sett ICA-dokumentären, att köpa en ½ eller trekvarts gris. Jag har hittat en gård som uppföder grisar ekologiskt och de slaktar även på gården. Jag blir äcklad av hanteringen och av mängden mat och kött som hanteras i så många led innan det hamnar i min mun och mage. Och förstås att man inte vet om det är färskt ens. Blä!
Visst man kan bli vegitarian förstås... men jag gillar ju kött. Och om det är en glad gris jag äter upp är det i så fall bättre. En oekologiskgris äter foder med penicilin i förebyggande syfte så att de inte ska bli sjuka. Jag hörde det här om dagen. Det känns inte så bra. Ekologiska grisar bökar och bajsar sedan kan bonden så på det och det växer upp nytt foder till de små grisarna. Vilken lycklig historia och vilka glada grisar!! :-)
Det var tvunget att jag skulle behöva se ett program om det här innan jag bestämmer mig för att köpa ekogris. Bara det är ju sjukt. Men jag är väl så blåögd så jag tror att "huvudsaken det är svenskt kött så är det fint och färskt". Mm, visst...
Ja, eller så väljer man bort kött. Som min yoga lärare svarar på frågan om han är vegitarian så säger han att han äter vegitarisk mat. Han menar att man som vegitarian sätter etikett på sig själv. Det är nog sant. Och det verkar krångligt.
Men jag som är en sådan djurvän. Jag skulle aldrig kunna döda ett djur, men jag äter gärna djuret när det är dödat. Bara jag inte har sett hur det går till. Usch. Hur kunde det bli så här...? Men jag kommer att fortsätta att äta kött. Jag vill grilla min köttbit ett tag till.
Allt har en mening och korven den har två. Som vår kostymtecknare sa i förra veckan. Det lät så roligt.

Appropå det så skulle ni se vad snygga korsetterna blir som jag har sytt! Vi hade provning på en i dag. Super snygg modell är det. Känns jätte kul!

I söndags gjorde jag supergod kola. Det smakar som knäck fast den är mjukare. Mmmm va gott! Det var så enkelt också, det tog bara 20 min och sedan var det färdigt. Kanon bra! Kan lägga upp receptet här sedan.

Nu: sova. Gnatt.

1 kommentar:

Jan Ericson sa...

vad kostar en halv gris?