söndag, december 30, 2007

hemma

Julen är slut igen. Det går så fort de där dagarna. Först åkte vi till Jan. Jag fick provsitta traktorn (Film kommer senare)! Jag fattar inte att den går att köra alls med tanke på alla pedaler som fanns. Hur vat man vilken pedal som är rätt? Tur att inte jag ska köra. Men det var en väldigt söt traktor i alla fall :-)

Vi fortsatte till Umeå dagen före julafton och stannade tills i går. Det har varit jätte lugnt och mysigt. Gick på mellandagsrea på torsdagen och shoppade två tröjor på rea och ett set med tusch...tuch... pennor. Det finns en jätte fin pappershandel i Umeå som har funnits i många år. Det är litet och dom har allt. Jätte roligt att gå in där. En sån butik skulle jag vilja ha. Tänk att få vara ibland alla möjliga fina sorters papper och alla pennor som man bara måste prova och skriva med. Tänk att få jobba med det! Det finns ingen sådan butik i Gävle.... Tål att tänkas på.
Julafton var också bra. Mat, godis och paket. Magen var uppblåst som en balong och tänderna hade beläggning. Dessutom hade jag obekväma strumpbyxor. Längtade tills jag fick ta av mig dom och sedan gå och borsta tänderna ...och fisa lite i smyg. Men visst är det så? Ingen pratar om det men nu har jag sagt det. Det är baksidan av julafton. Framsidan är Tomten och paketen och Kalle. Det hör ju till liksom. Eller kanske det bara är jag som fiser och får beläggning på tänderna?
Foto på Lill Tomten och Stor Tomten kommer sedan. Har ni tur kommer även en liten film.
På juldagen var vi tappra och tog oss upp på julotta. Det var jätte fint. Mycket folk och det var en kyrkokör som sjöng. Finaste psalmen var "Dagen är kommen" tror jag den heter. Nr 122. Jag blev så tagen när kören och folk sjöng så jag fick tårar i ögonen. Jag kunde inte sjunga alls.

Jag ska raportera om min oliv också. Nu har jag fattat ett stort bestlut. Jag har flyttat den till fönstret i tvättstugan. Den behöver ljus och vatten. Bladen har rullat ihop sig och jag är rädd för att jag har dödat den. Det är mitt sista försök nu att få den på fötter igen. Vilket krångel. Av Jonas mamma fick jag en kaffeplanta som hon har odlat av kaffebönor som hon fått på sin kaffeplanta. Häftigt va? Eller hennes är nästan som ett träd nu. Kaffeplantan kan i alla fall vara i rumstemperatur. Men jag ska kolla lite på nätet och se vad som sägs om den. Kan vara intressant.

Nu är det go natt.

Inga kommentarer: