torsdag, april 17, 2008

hedenhös

Igår åkte jag till pappa för att hjälpa honom att mangla dukar, handdukar och lakan. Det gick bara fint! Det är faktiskt roligt att mangla. Hade jag en mangel kanske jag skulle mangla lakan. Det är faktiskt skönare att bädda med släta lakan än mina halvt skrynkliga. Vissa billiga lakan har ofta så dålig kvallité så dom känns nästan stickig. Jag har visserligen känslig hud, men man kan känna skillnad. Vi undrade just om det var många som manglar idag. Vi började känna oss som familjen Hedenhös. Uråldriga.

Jag kunde inte hålla mig så jag åkte till Storsjöstrands trädgård och köpte mig en ny pelargon. Black pearl heter den. Det kommer att bli blodröda blommor på den. Fint! Det är lite synd att den handelsträdgården ligger precis bredvid reningsvärket. När man kör ner dit så skymtar man Storsjön längre bort och det är två jätte stora växthus som lockar. Glad och entusiastisk, som man ofta är när man ska titta på blommor, kliver man ur bilen. Snabbt lägger sig den känslan då man känner en unken skitlukt från reningsverket. Väl inne i växthusen så glömmer man lukten ganska fort. Men det är lite trist ändå att det ska vara så där. Dom har så mycket fina trädgårdsatriklar och krukor också.

Igår kväll var både Jonas och jag ute. Han tog ner en hängränna och jag krattade. Jag hittade lökväxter under en stenpartiväxt. Jag är inte säker på vad det är än, men jag är glad att jag har hittat någon form av vårblomma här. Det är ganska tamt annars.

Idag ska jag vara ute igen. Solen skiner och det kan nog bli lite varmare idag. Oliven fick komma ut igår och jag ska sätta ut den igen idag för den får inte vara ute på natten än.

Jag har sett en ny fågelart som har ätit frön från mitt fågelbord. Det är en Bergfink. Jätte fin!

(Foto: Anders Svensson http://www.digipics.se/)

Jag måste tipsa om en annan sida som har så himla fina fågelbord. Det är multiholkar. Dom har några modeller på affär här i Sandviken. Jag vill ha en sån hemma och en vid stugan. www.wildlifegarden.se Jag kanske ska bli fågelskådare när jag blir stor!!

1 kommentar:

Marie - Med mina händer... sa...

Åh, så fina... Jag fastnade för det här huset: http://www.wildlifegarden.se/bilder/produkter/WG232-Townhouse-Sandstone_s.jpg

JAG skulle vilja bo där. :-)

Ang. mangel... så har jag fått mina föräldrars gamla när de köpte en ny. Den kom hit i somras. Har vi använt den? Nej.
Men det är skönt med manglade lakan.