onsdag, oktober 22, 2008

givande dag

Igår var jag och en kompis i Gävle. Det finns en bra butik som heter Konstra där man kan få sälja sina hantverk, konstverk eller annat. Jag tog med mig några grafikblad och broderier som bara låg här och inte gjorde någon nytta. Hon på Konstra tittade på mina grejer och sa att jag fick ha dom i hennes butik! Det var ju hilma roligt! Skulle sätta pris och det var inte så himla roligt, men jag fick till något till slut. Får väl se om någon vill ha nåot av mig.
Här kan man titta lite hur det ser ut på Konstra: http://www.gavle.to/~bebbekompisar/konstra.html

Jag kunde ju inte åka hem utan att ha varit in på Garnet som ligger på Drottninggatan. Köpte 4 nystan och två flätstickor. På kvällen skulle jag på stickkursen och jag hade spetsat in mig på att lära mig att sticka flätor. Ack vad jag bedrog mig... Jag krånglade så det blev inte några flätor. Fattade inte alls något av mönstret och kursledaren Barbro pratade så fort och och for med sitt finger över diagrammet och jag förstod absolut noll. Hon beskrev hela mönstret på en gång som om jag skulle komma ihåg vad hon har sagt. Jag började lite smått och kom igång, men innan kursen var slut så hade jag bara kommit till varv tre. Så här står det i mitt mönster på varv 1: Aviga m innanför kantm som stickas rät. Vaför skriver man inte: börja med en rät m och fortsätt med aviga m varvet ut. Eller det här på varv 2: 1 rm = kantm, X 1 am, 1 rm X upprepa X-X ytterl 15 ggr. Jag frågade Barbro om kryssen var de i diagrammet. Nej det var bara markering i mönstret ungefär som en parantes. Gud, vad ger jag mig in i!!! Jag återkommer om jag har fått till en fläta så småning om. Vi började prata om garnaffärerna i Gävle för Barbro frågade var vi köpte garn. Jag sa att jag hade varit i Sandviken och Garnet. Barbro visste inte var Garnet låg!!! Hon visste knappt alls var garnaffärerna låg i Gävle. Visst är det märkligt? Hon sa: Nej, jag åker bara in till frissan och sen åker jag hem lika fort igen! Hur ska man få inspiration av en sådan människa? Det var mina stickbekymmer. Men jag ger inte upp! Det är så roligt ändå när man får sticka av ett nytt fint garn!

Tur att det finns andra att inspireras av. Jag har hittat tre bloggar som jag går in och tittar på.
www.garntrollet.se Hon spinner sitt eget garn och stickar av det! Hur häftigt är inte det!
http://dodergok.blogspot.com/ Härliga färger! Färgar också själv!
http://madebymyself.blogspot.com/ På finska och engelska. Helt sanslöst männsika!
Jag sitter bara och gapar när jag tittar på vad de gör med garn. Så vill jag också göra. Hoppas jag inte har kastat nystan och hela skiten tills dess. Jag kämpar på.

Inga kommentarer: