torsdag, januari 08, 2009

tre foton


Den här lilla pärltomten har en tant gjort. Innan jul hade hon och hennes dotter ett loppisbord vid ICA här där vi bor. I en påse låg två tomtar för 30 kr. Jag kunde inte låta bli för jag är så farsinerad av arbetet som ligger bakom och framför allt tålamodet! Hade jag ett uns av hennes tålamod så skulle jag klara saker och ting mycket bättre!


Tomte nr 2 är en glastomte och den är väldigt liten. Fick den av en kompis för flera år sedan och nu passar den så bra i ena köksfönstret tillsammans med...

...pingvinerna som också är i glas. Dom är ännu mindre än tomten. Mina favoriter helt klart! Pingvinerna har hängt med sedan jag var liten och jag antar att mamma har köpt dom till mig. Hon har nog överfört det här på mig. Jag hade en egen hylla full med små figurer och saker i mitt rum. Mamma hade också en som hon hade små figurer, mest små trägubbar och gummor. En dag studsade jag, sprallig som barn är, ner för trappen och stötte till hennes hylla och allt ramlade ner på golvet. Någon gick sönder minns jag. Gud vad mamma blev arg! Jag blev rädd och sprang och grinade. Inte så poppis den dagen direkt!
Otroligt nog har de inte gått sönder eller försvunnit. Jo, den till höger har tappat en fot med annars är dom ok. Två gånger har den i mitten plötsligt försvunnit här. Första gången hade den ramlat ut och låg hjälplös i gruset nedanför fönstret och andra gången ramlade den ner bakom elementet och fastnade på en liten kant. Då var hoppet ute, men efter lite trixande så ramlade den ut. Pingviner har kanske också nio liv.

Dom här tre fotona symboliserar tålamod har jag kommit på. Jag övar på mitt och jag har kommit en bra bit på väg ändå. Igår var det kris när jag skulle börja med en mössa som ska stickas med strumpstickor. Fy fasen, vad det är krångligt! Dom där jäkla stickorna som fastnar och man tappar maskor och allt blir så fult. Men idag har jag tagit nya tag! Repade upp och har laggt upp nya 136 st maskor. Tålamod, tålamod.

Inga kommentarer: