torsdag, oktober 27, 2011

älska dåligt väder...

I en fototidning, som jag tjyvläste på Coop, står det så. Älska dåligt väder. Jag kom på det lite senare när jag besviket tittade ut i morse på dimma och regn. Jag hade ju tänkt gå ut i fint höstväder tillsammans med min Casio och fota super fina höstbilder. Men så slog det mig: Älska dåligt väder. Yes! Jag mindes också hur min absoluta favorit fotograf, Brutus Östling, sa när han intervjuades av Malou på Efter Tio. I hans senaste bok, Under asfalten vilar en strand : midways albatrosser, tar han foton på albatrosser och när regnet kom och alla andra gick in så jobbade han som en galning med att fota fåglarna och fånga vattendropparna på deras huvuden. Han blev jätte blöt, men det var vart var enda minut eftersom han fick vad han ville ha.
Jag gick i alla fall ut på min promenad och dimman låg kvar. Tänkte fånga några bilder av dimma och vemod på den svenska landsbygden. Det gick ganska bra tycker jag. I min skog tog jag också lite bilder. Det är ju jätte roligt när kameran är bra. Det är ju inte en systemkamera och jag har ju inte Brutus 22000 kroners objektiv, men vad fasen, det blir bra bilder ändå.
Under hela min promenad hörde jag korpen igen. En gång var den jätte nära mig och satte sig en i en grantopp. Jag såg den inte och kunde inte fota. När jag så småning om kommer ut på vägen igen så ser jag en korp komma emot mig. Härligt! Upp med kameran, zooma. Oj, för mycket zoom. Var fasen är korpen? Nu ser jag den! Nej, borta igen. Måste zooma ut igen. Var är den nu då? Jaha... där borta... Flax flax. Jag missade att titta på korpen som flög ganska nära mig för jag hade fullt upp med att hitta fågeln i kameran. Vilken fotograf man är!
Här är mina första trevande foton...




Det här var den enda fågelbild jag lyckades åstadkomma. En större hackspett satt och hackade i en död tall. Om man kisar så ser man en kontur. Lite mer övning med zoomen och en stadigare hand vore på sin plats... Tror inte min idol Brutus hade godkänt denna bild. Läs Brutus blogg HÄR.

3 kommentarer:

Nordljus sa...

Oh yes, I also like bad weather, especially at weekends - a wonderful excuse to stay inside all day, read a good book, and drink lots of hot chocolate :). But I also find that often, photos are much better when there's no sunshine (and annoying shadows) and create much metter moods, so it's definitely worth venturing outside, even when it's raining. There's a woodpecker in the park where I work, but I've never even seen him. Lovely pictures, I like the framing. It looks like a nice walk through the woods!

Fia sa...

Vilka fina bilder. Du är ju hur duktig som helst. Jag har ju en liknande kamera men kör alltid autoinställningen. Inser att jag vill lära mig lite mer nu! Inspirerades av dig och köpte fototidningen för nybörjare. Men du, hackspetten var inte lätt att se ;). Kram Fia

Åsa sa...

Nordljus:
It's another bad weather-day today so i might go for a walk in the woods again. Hope to get a better shot at the woodpecker if he's around. :-)

Fia:
Tack! Kul att du också har köpt tidningen! Jag kör också alltid med auto för jag har aldrig fattat det där med ISO och slutartid och allt. Innan jag har ställt in det så har väl alla fåglar flygit sin kos ;-)