torsdag, november 27, 2008

en dag vid nötpåsen





Plötsligt så kryllar det av Blåmesar, Talgoxar och Pilfinkar. De kommer i svärmar lite då och då med sikte på nötpåsen. Det står högst i kurs vad jag har förstått efter det är det talgbollen (om det inte är den nya varianten som jag köpte på Ö&B för den verkar jätte äcklig. Verkligen en nödfallstalgboll.) sist kommer solrosfröna. Det är i ovanstående fågelarters tycke för jag tror att Grönfinken har solrosfrön på 1:a plats.

Igår köpte jag garn igen! Jag var säkert inne i garnaffären i en halvtimme och visste varken ut eller in. Hon känner igen mig nu och säger alltid:
-Visst är det du som gick på stickkurs?
-Ja. säger jag.
-Jag tyckte jag kände igen dig!
Det är roligt för jag får alltid bra hjälp där.
Jag var ute efter ett garn som jag ska komplettera....komplittera...hur är det nu det stavas med i eller e?? Jag vill i alla fall ha ett garn till det blåa garnet som jag visade i tidigare inlägg. Men hon hade inte det. Det slutade med att jag köpte ett vitt ullgarn och ett vitt mohairgarn som jag ska göra en krage av och jag köpte ett vinrött mohair också.... När jag gick ut där ifrån så tänkte jag varför köpte jag det vinröda....? Någonting blir det. Funderar på om jag ska sticka om min 50-tals mössa eftersom den är gjord till King Kong storlek på huvud. Ska ta mindre grovlek på stickor så kanske det blir bättre.
Men jag fick imponera på damen i affären och berätta om min löskrage som jag skulle göra. Den finns i min stickbok. Det är bara rätamaskor i tjockare ullgarn som man varvar mohair med pärlor trädda på. Åhh... Vad fint, sa hon. :) Dom hade gjort en "fuskolle" (har lite svårt för det ordet, det låter så töntigt, men nu heter det ju så) i rött som skulle passa till jul. Men den var inte i det stuk jag ville ha. Annars inte så svårt att göra heller bara 1 rät och 1 avig så det blir lite resår. Jag hittat mönster (beskrivning heter det på stickspråk, jag är så van att säga mönster) på http://www.jarbo.se/ det är gratis där! Super bra!

Det töar idag. Tänk om det hade fått vara lite kallt så snön ligger kvar. Vore kul med en vit jul i år tycker jag.

Inga kommentarer: