måndag, december 01, 2008

marknad och ditt och datt

Skulle vilja börja att visa min stickade väska som har blivit klar, nästan. Det blev inte som jag hade tänkt mig men det var så jäkla jobbigt att sticka den för jag fick nästan kramp i fingrarna för det blev så hårt. Det var tänkt att jag skulle göra handtag på den och så men jag får göra det med en annan variant som jag har sett på garnaffären. Jag har nålat i ett tyg från IKEA och sedan ska jag sätta dit ett blixtlås om andan faller på. Just nu är den jätte bra att ha som en liten förvaring för kameran och lite sånt.
Jag har alltså stickat den i dubbelstickning i Lovikka från Järbogarn och eftersom garnet skiftar så blir siderna olika. Ena sidan blev ljusare och den andra mörkare. En roligt effekt.

Jag köpte ju ett vinrött mohairgarn, också från Järbogarn, som jag inte visste vad jag skulle göra av. Men det blev en ny 50-tals mössa. Den är snart färdig! Hoppas att den inte blir till King Kong den här gången! Jag har tagit tunnare stickor och garnet är lite grövre än det förra. Jag är så nyfiken och se hur det blir så jag vet inte hur fort jag ska sticka!

Just det! Här är min inlagda sill!! Fotot är inte så bra och det ser inte så apptitligt ut, men det är sill och inget annat... De två burkarna till vänster är kryddad med en färdig blandad kryddning som jag hittade på ICA. Den till höger är mer traditionell och kommer från pappas kokbok. Jag har provsmakat och det smakar ok tycker jag. Ska låta pappa smaka också. Jag känner mig väldigt nöjd med att det inte blev sillmölja den här gången, för det blev det sist jag skulle prova.
Sedan var det marknaden. Jag kom äntligen iväg på Bondens egen marknad igår. Som jag har försökt gå på i ett års tid men alltid har missat! Det var några marknadsstånd som mest sålde honung, marmelad, saft och sylt. Någon sålde kött och några fårskinn och ost. Det enda jag hade råd med var getmese.
Jag hittade en nyöppnad butik på Berggrensak gården som heter Viriditas. Där fanns egenproducerade krämer med läkande örter och téer mm. Mycket fint var det där. Det fanns också något som hette Läkesjalen. Man kunde köpa en liten påse med garn och beskrivning påolika sorters sjalar som hade en läkande inverkan på själen. En underbar idé tycker jag. Så här står det på hemsidan http://www.viriditas.nu/
"När händerna, hjärtat, ullgarnet och naturen samverkar kan magi uppstå. Låt hjärtat välja, naturen inspirera och leda dig till hälsa. Låt händernas meditativa rörelse locka dig till sköna avkopplande stunder. Ullgarnet och dess färg värmer och påminner dig om naturens och materialets läkande kraft."
Det ligger nog mycket i det där tror jag. Hon har dessutom kurser i stickning och örter. Då får man välja den sjalen som passar bäst och komma igång med det plus att man får lära sig lite om örter. Jag ska helt klart gå en sån kurs! Den börjar i februari och är tre ggr. Gå gärna in och läs om de olika sjalarna hon har. Det var det bästa med igår. Jag köpte även en god glögg som fanns på Safhlors skafferi, Vildmarks glögg. Jätte god!
Nej men herregud vad tiden går! Jag har ju mycket att göra idag!!

Inga kommentarer: