lördag, september 10, 2005

2 grader

Nu är det slut på sommaren. Det är bara 2 grader varmt. Jaha, det finns ingen återvändo. Visst är det lite vemodigt?

Vi har varit på motor dag idag. Gamla bilar, gamla tåg, gamla bussar, gamla gubbar som tränger sig före i fika kön och massor med andra saker att titta på. Vi fick se när dom rullade ut ett lok på den där stora vändplattan som finns vid lokstallarna. Det har jag aldrig sett förut. Någon stod och gasade med en jätte stor flygplans motor på ett bilflak och en annan hade uppvisning med en jeep som kunde ta sig fram överallt. Samtidigt som han åkte som en galning så grävde en stor grävmaskin gropar så han hade någoting att åka i. En liten kille som vi mötte skrek åt sina föräldrar: JAG ORKAR INTE HÖRA DET HÄR LJUDET MER!!!! Jag höll med honom faktiskt, men vi stannade och tittade ett tag till.
Sedan var det fika dags och vi skulle få oss lite kaffe. Lättare sagt än gjort. Camilla och jag gick till kön som ringlade sig ut ur restaurangvagnen och ut på backen. Bakom mig ställer sig en gubbe som står ca 5 cm bakom min rygg och när han pratar kommer han åt mig i ryggen hela tiden med sin hand. Redan då hade jag retat upp mig. Väl inne i fikavagnen så håller hans sällskap på och undrar vad dom ska äta. Det var väldigt torftigt fikabröd, visst det kan jag hålla med om, men å andra sidan så var det inte Elsa Anderssons kafé direkt.
När Camilla hade betalat så skulle jag priecis öppna munnen och säga två kaffe och en bulle tack, då gubben undrar om det bara finns de matpajer som ligger där. Tjejen bakon disken sa ett svagt "ja".
"Värm på dom då!" sa gubben. "Finns det några smörgåsar?"
"Nej, dom är slut." sa tjejen.
"Men vad är det här för amatörställe!!! Det är ju lunchtid!" sa gubben. "Pannkakor då, finns dom då?"
"Ja."
"Då ska jag ha två pannkakor." sa han och började lämna fram pengar.
"Men jag var före!!" sa jag. Då såg han mig för första gången tror jag.
Herregud! Det är som om en del förvandlas när de hamnar på marknader eller till exempel motordagar i Gävle. Ungfär som om det vore deras sista tillfälle i livet att få sig lite fika.
Efter den upplevelsen åkte Jonas och jag gammal buss till Nynäs fram och tillbaka. Det var kul för jag hade aldrig åkt en sådan buss förut. Det var en bra dag tycker jag trots hemska gubbar. Jätte mycket folk faktiskt, det trodde jag inte. Tänk vad en del samlar på som tex tännkulemotorer. Det fanns till och med en cd-skiva med sånt ljud inspelat. Fantastiskt.

Inga kommentarer: