söndag, september 25, 2005

Skellefteå

Jag är på Scandic i Skellefteå nu. Det går bara bra. Är ganska trött ibland men det går bra ändå för vi har roligt ihop vi som jobbar tillsammans. Igår var det resdag från Jokkmokk. Där spelade vi i förrgår. Vi fick bärhjälp av gubbar som PRO hade anlitat. Det var en liten hiss med 5 meter högt tak. Herregud vilken tid det tog. Men gubbarna slet och bar när vi sa till annars passade dom på att stå och prata. En gubbe tyckte att det var så bra att vi lyfte rätt för det hade hans pappa lärt honom när han lyfte timmer i skogen. Han var så söt den där gubben och jag hade velat prata mer med honom men jag hann inte. Han ville nog gärna berätta hur det var när han jobbade i skogen. Samma kväll skulle vi äta lite mat som vi handlat på ICA nere i källare på hotell Jokkmokk. Där nere satt en kille som vann Baren på tv3. Han var jätte full och patetisk. Stackars människa.
Efter ett tag kom en same som hette Micke. Vi tror att han inte hade Sprite i sin flaska. Hur som helst så började han prata om att han inte kunde fatta hur stockholmarna kunde hålla reda på så mycket siffror i telefonnummret. För i Jokkmokk hade dom inte så många. Sedan blev det så dråpligt. Han skulle spela en jojk på munspel för oss sa han efter han hade stått och pratat med oss i ca 30 min. Åh, vad roligt tänkte jag, nu ska jag ta kort på honom. Han började berätta om den same som hade skrivit jojken och precis när jag sa till Terese att jag har min kamera med mig så berättade han vad som hade hänt denna stackars same. Han hade frusit ihjäl på fjället...blibplipp...lät det ur min kamera. Gud så pinsamt. Vidare berättade han vad jojken handlade om och en textrad var ungefär så här; "Ni kommer och tittar på oss och tar en massa kort..." Jag lade i från mig kameran och lät bli att knäppa ett kort på Micke, det kändes inte riktigt rätt. Men däremot så beundrade han invandrarna för att de kom till Jokkmokk och vågade öppna restauranger för det var det ingen anna som gjorde. Det var jantelagen som styrde där sa han och det kändess också faktiskt. Det var ingen trevlig atmosfär där tyckte jag. Men jag skulle gärna åka dit till marknaden. Den tror jag är häftig.
Igår var det resdag till Skellefteå. Vi åt lunch i Arvidsjaur och det verkade vara en mysigare stad. Tyvärr hann jag inte springa i affärer :-) Det var nästan inte en bil på vägen. Bitvis var vi helt ensamma. Det är så häftigt på något sätt. Det var så vackert med hörtfärgerna. Knallröda fält på marken och gula löv på träden. Jag har inte sett några renar ännu. Men nu är det väl försent. Det finns ju inte renar i Umeå. Kanske i Burträsk, dit ska vi i morgon. Vi spelar i Burträskarnas hus. Sedan åker vi till Umeå på kvällen efter gigget, som dom säger.
Igår var svenska damlandslaget här i skellefteå och spelade match. Dom bodde här på hotellet och på kvällen var de i baren och festade loss som riktiga fotbolls killar. Några skrek ÅååÅåh!!! Så typiskt. Hannah Ljungberg hade stoppat ner jeansen i bruna stövlar, hon hade en grå jacka med luva som såg ut som en collage tröja med huva och till det en liten silver handväska(!). Ville bara informera om det var någon som var intresserad.
Nä, nu är det dags att sova.

Inga kommentarer: