fredag, april 20, 2007

Är det någon som kan säga till...

...vädret att sluta blåsa? Jag blir trött på den här blåsten. Kallt är det också. De enda som verkar gilla det är måsarna som glider runt på vinden.
Yogan var jättebra igår! Äntligen har jag hittat rätt ställe att gå till. Det var så lugnt och skönt och inte några konstiga övningar. Bara vrida på vristerna, handlederna, sträcka ut kroppen och medveten närvaro. Fantastiskt! En helt annan pedagogik också än det jag är van vid. Frågan om det har varit någon pedagogik alls på dom andra yoga passen. Även om dom är bra också. Men här kommer jag är lära mig mer om varför man gör som man gör i vissa övningar och vad dom är bra för. Det fanns en kudde och en pall man kunde använda sig av när man sitter som jag inte har sett förut. Efter fick man vara kvar och dricka te om man ville. Ingen stress. Det fanns en liten butik också med te, böcker och annat.
Han pratade om det där med medveten närvaro, och att det inte är resultatinriktat. I vardagen är det jätte bra att tänka på det när man tex ska diska. Jag gillar ju inte det eller för att inte tala om dammsugningen.... Men jag ska tänka bara här och nu när jag diskar nästa gång. Inte tänka på framtiden eller det som har varit. Bara diska. Undrar hur det kommer att gå. Å andra sidan så kanske man vill tänka på framtiden när man diskar för att man kanske ska sätta på kaffe när man är färdig eller gå och göra något kul. Men då kanske det känns som om man aldrig blir färdig.... Hur kunde det bli så här komplicerat att diska helt plötsligt. Jag kanske inte ska analysera så förbaskat.
För er som undrar om huset.... så tänker jag inte berätta. Hi hi. Jo, det gick inte så bra igår. Vi har nog bestämt oss för att inte gå vidare. Det är för dyrt för att chansa. Det är en skada och det kommer att kosta hur vi än gör. Frågan är hur mycket.
Tjo och flöjt!

Nu ska jag diska... medveten om varje gaffel och kniv som ligger där i det grumliga, äckliga diskvattnet. Här och nu.

1 kommentar:

Marie - Med mina händer... sa...

Vad härligt med yoga. Och vad skönt att du hittat ett ställe som du trivs med. När jag orkar ska jag också börja med yoga... det verkar vara något för mig som kan hjälpa mig i mitt tillfrisknande.
Jag tänker pracka på dig ett boktips: Vem är det som bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne
länk: http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9127098451
Den handlar om precis det du nosar på här, medveten närvaro. En liten nätt bok, fullproppad med tänkvärda saker... Jag har läst den två gånger, men skulle nog behöva läsa den fler gånger... Den ger mig saker varje gång jag läser den, jag utvecklas på något plan varje gång. Även om jag är skitkass på medveten närvaro för jag har fullt upp med att oroa mig för framtiden eller älta det som redan hänt. Men jag jobbar på det, och är medveten om min medvetna frånvaro... ;-)

Vad tråkigt att ni inte blev med hus. Fast det är klokt att stanna upp och analysera, inte bara kasta sig in i husyran bara för att man så gärna vill.
Vi har ju ett 50-tals hus med källare och besiktningsmannen sa att det nog aldrig omdränerats och att det kanske var dags... men nämnde också att så länge man inte inreder källaren så man täpper till så är inte fukten skadlig. Vi har betonggolv med trasmattor i gångarna så det kan andas. Vi "bor" inte där nere, det har vi två andra våningsplan till, merän har tvättstuga, matkällare, pannrum, förvaring och min härligt stökiga pysselhörna. Och jag stortrivs i min pysselhörna, trots den kala betongen och spindelvarningar. Där är ganska stora källarfönster så där är ljust och det gör nog mycket.

Oj, vad långt det blev... vi får säga hejdå för nu! Ha det bra, vännen! Marie