söndag, november 11, 2007

Rom

Nu har vi kommit hem efter 5 dagar i Rom. Vi har haft det jätte bra och sett så otroligt mycket! Det är som att gå i en historiebok. Nästan varje Piazza har en liten historia och en liten staty eller fontän. Vi har gått, gått och gått. Efter någon dag var mina smalben som klubbor och fötterna värkte. På morgonen när jag klev upp så fick jag linka mig fram till badrummet för jag hade sådan träningsvärk. Så här mycket har inte jag gått på år och dagar. Tur att jag hade bra skor med mig. Såg massor av turistande tjejer som gick i stövler med klack. Hur ser deras fötter ut undrar jag. Tur att man är svensk och praktisk ;-)

Två första dagarna var vi ute till 22.00 - 23.00 och traskade, med pauser ska jag tillägga. Tredje dagen däckade vi tidigare. Den dagen är en historia för sig.

Jag tänkte visa lite bilder som jag har tagit med mig skitkamera. Jag blir så arg på att den tar så dåliga bilder. Jag fattar inte hur jag ska ställa in den. Nästa gång jag åker någonstans så ska jag köpa en bättre kamera. Ute går det jätte bra, men inne blir det bara mörkt fast jag har blixt. Jag höll på att bli tokig. Men jag har valt ut några stycken.


Här är vårt hotel. Väldigt lyxigt med piccolos och sånt. Det var vi och amerikaner som bodde där. De verkade ha en egen liten amerikansk oas där på hotellet. Det är kanske hotellets inriktning. Över huvud taget så var det mycket amerikaner och massor av japaner, i grupp, på alla sevärdheter.



Det här är en detalj på ett mosaikgolv i Vaticanmuseerna. Jag har aldrig varit på ett så gigantiskt museum. Det var Egyptisk konst, grekisk och romersk konst, ett rum med bara djurskulpturer i marmor och sten, Etruskisk konst och förstås Rafaels stanzer och Michelangelos Yttersta domen. Det var värt den långa kön att ta sig in på museet. Kön slingrade sig runt Vaticanmuren och vi stod väl där i ca 1 tim. Det kändes ändå inte så långt för det vara så mycket annat att titta på under tiden som tex trafiken. En kille ramlade med sin moped nästan där vi stod och det blev väldigt dramatiskt. När man väl kom in så var det kö till säkerhetskontrollen där man la väska och jacka på ett band så dom skulle se vad man hade med sig. Sedan var det kö till biljettkassan och kö in till museét. Efter det gick man en enkelriktad väg genom alla rum och som till slut ledde till Sixtinska kapellet. Det tog 7 år för Michelangelo att göra Yttersta domen. Han gjorde den helt själv. Även taket gjorde han själv och det tog fyra år. Det var mäktigt att se. Man fick inte ta kort och man fick inte prata högt. Vakter hyschade hela tiden att folk skulle vara tysta.


Här är innergården vid museet. Den stora pinjekotten, Cortile della Pigna, har en gång stått på den gamla Peterkyrkans gård.


Här är den pampiga St Peterskyrkan. Det är en mäktig känsla att stå framför den. Det är så stort att man har svårt att fatta. När man kommer in i kyrkan häpnar man av att det är så enormt. Kupolen, baldakinen, guldet och marmor. Bara torget eller gården eller vad man ska säga utanför med den stora obelisken är häftigt. Jag ville ställa mig på den där punkten där man ser den första raden av kolonner i "armarna" som går runt gården. Men det stod alltid en grupp japaner där och tittade så jag kom inte fram.
Men vi såg Påven faktiskt!! Det var en överaskning. Långt där inne bakom baldakinen satt han. Det var roligt att vi fick se honom.

Här står Jonas vid Konstantins och Maxentius basilika. Enorm takhöjd. Den påbörjades 308 e.Kr. Den användes för juridisk information och för handel. Basilikans tak har en gång glittrat av förgyllda takplattor men togs ner för att i stället täcka den gamla Peterskyrkans tak. Det var mycket som plundrades för att sättas i Peterskyrkan i stället. Även Colosseum har plundrats och använts som stenbrott just för att använda stenen till Pterskyrkan. Det är så sorgligt på ett sätt.

Här står jag under ett olivträd. Tänk om min oliv kunde bli så här stor! Men då finns nog inte jag längre. Jag står på ett område som heter Palatinen. Jätte fint och grönt område där man till och med hörde fåglar kvittra.

Colosseum! Tänk vad mycket hemskheter som har hänt här med gladiatorstrider och strider med vilda djur. Det fick plats 55 000 åskådare där. Också en pampig byggnad. Just för att den är så gammal och att man kan gå där på samma mark som de stora kejsarna har gått. Hela Forum Romanum är ju så. Jag tycker nog att det är den häftigaste platsen i Rom.

Här är en bro över floden Tibern som jag tog kort på när vi var på Castel Sant' Angelo. Går man längs upp ser har man utsikt över hela Rom och det var ett café där uppe också. Vi satte oss där och njöt av utsikten.

Här är ett av de mordäna husen som jag såg i Rom. Där inne finns ett fredsaltare, Ara Pacis, som hyllar den fred skapades av Kejsar Augustus efter framgångsrika fälttåg i Gallien och Spanien. Det är ett av Roms mest betydelsefulle monumen står det här i min guidbok. Vi var in där och tittade. Mitt emot på högersida så ligger Kejsar Augustus mausoleum. Helt överväxt är det. Som om den är helt bortglömd. Konstigt med tanke på att han var Roms förste kejsare.

Här är Fontana di Trevi. Jag badade inte men jag slängde i en slant i alla fall. Det är den vackraste fontän jag har sett.

En liten bensinmack. Den minsta jag har sett i alla fall. Två personer jobbade där och hjälpte till att tanka bilar. Den servicen är borta för länge sedan här. Det var ingen korv med bröd försäljning där inte.
Ja, det var lite blider från Rom. Det finns massor kvar att se så det blir helt klart en resa till.

3 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Välkomna hem! Måste säga att jag saknat dig.

Tack för en vacker bildvisning av Rom. Underbara foto! Vilka byggnader, vilka miljöer! Vi hann inte med Rom på vår tågluff men vi var i Rimini, Venedig och Verona. Det är något magiskt med Italien.

Jan Ericson sa...

Hej!
Såg ni Påven.....????
Det är säker inte fel på kameran, men ibland är de bättre att stänga av blixten och använda befintligt ljus. Man måste ta stöd någonstans och hålla still, inga snapshots då.
Det gäller speciellt kameror med inbyggd svag blixt.
Annars lyser den upp endast föremål i närheten och lämnar allt annat underexponerat.
Hälsn, Jan

Åsa sa...

Marie: Tackar! Ja, man vill tillbaka till Italien helt klart! Det är ett häftigt land. Jag har varit i Rimini också men då var jag 9 och 10år bara, men jag har bara bra minnen utom när jag var grin-olle på nöjesfältet (inte bara där heller...). Venedig är också så fint. Verona vet jag inte så mycket om förutom att det finns en stor operascen. Ni måste åka till Rom också! Det är en fantastisk stad. Jag har uppdaterat mig på din sida också. Jag ligger lite efter nu. Lycke till med naglarna ;-)

Jan: japp! Vi såg självaste Påven. Han vinkade till mig. Nä, det gjorde han inte. :-P
Det är svårt med kameror jag saknade min gamla systemkamera, men den är så stor och klumpig. Det var massor av försäljare som sålde små stativ som man kunde köpa om man ville. Nästa gång då kanske...