torsdag, november 29, 2007

snö

Blöt, tung snö. Blä! Jag fick ge mig ut och skotta ikväll när jag kom hem efter yogan. När man bara vill sitta i soffan och mysa så fick jag ut och jobba. Det känns redan i min svaga rygg. Det var en sån skarp gräns vad det gäller snömängden mellan Gävle och Sandviken. I Gävle var det slask som vanligt och här i Stensätra var det som om man kom ut i skogen. Vita vintervägar och 1 dm snö. Jag hann precis backa ner bilen och gå in så kom plogen. Jäkla plog! Vår granne Torbjörn som bor ett hus bort på samma sida kom gående och stannade och pratade lite. Han tyckte att det borde vara några som gick efter plogen och skottade bort vallen. Det tycker jag också. Han hade varit till Åland sa han. Jag kunde bara koncentrera mig på hans snor som rann runt näsa och mun så det enda jag sa var: Jaha, var du där över dagen? Vilken jäkla fråga. Han sa att han varit där 24 timmar. Sedan sa han Usch! men jag frågade inte varför. Vi skildes åt och han skulle se hur mycket snö han hade borta hos sig.
Jag skottade vidare. Blev svettig. Klockan nio trodde jag att jag skulle få se ett nytt bokprogram på tv. Det visade sig att det visades på tv4+. Vi har bara bondkanalerna. Synd.

Inga kommentarer: