måndag, september 22, 2008

bok- och filmtips

I lördags var jag och en kompis till Bilioteket här i Sandviken och lyssnade på Linda Olsson (www.lindaolsson.net) som har skrivit boken "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" och den senaste "Sonat till Mirjam". Jag har inte läst den senaste boken, men ska absolut göra det. Den kommer väl på pocket snart. Den första boken är helt fantastiskt tycker jag. Ett hett boktips för den som inte har läste den än. Kul och inspirerande att lyssna till en författare live också, det har jag aldrig gjort. Hon läste ur "Sonat till Mirjam" och till den boken finns även en cd-skiva med just sonaten till Mirjam som hon också spelade upp. Det som jag tycker är så häftigt är när författare beskriver hur karaktärer kommer till dom och lever sitt eget liv. Ibland har jag hört att någon har sagt att de måste stoppa karaktären eller att de på något sätt inte går att påverka. Den känslan skulle jag vilja få. Men jag är ju inte författare... Ibland kanske jag kan komma i närheten av det när jag målar eller sist när jag gjorde mina dockor. Dockorna kunde jag inte bestämma över hur de skulle se ut. Dom bara bestämde sig själv på ett sätt.

Jag har sett två filmer i helgen också. "Varg" och "Into the wild". Båda var riktigt bra. Men det är nog "Into the wild" (www.intothewild.com) som har fångat mig mest. Det är baserat på en sann historia om en kille som ger sig ut på vägarna utan pengar och helt inriktad på att ta sig till Alaska. En väldigt fin film. Sorglig var den också, mest för att det var ett sånt gripande människoöde och alla människor han träffade på vägen. Jag kan inte sluta att tänka på den helt enkelt. Se den!

Det är dimma idag, solen orkar inte värma upp riktigt. Jag som hade velat ta en cykeltur. Hur som helst så måste jag göra mig i ordning.

Inga kommentarer: