fredag, september 19, 2008

knepigt


Nu är det slutflamsat med frisyrer och sånt ett tag, för min pelargon har drabbats av Knippebakterios. Jag som trodde att det var små gulliga skott som kom och det skulle göra att min pelargon blev buskig. Igår läste jag att den har fått en bakterie. Det är inte smittsamt eller skadligt för plantan, men det tar närning. Det var bara att blocka bort det där och sedan får jag hoppas att det inte kommer tillbaka. Det är ju skönt att det inte smittar! Tänk om man skulle få Knippebakterios bakom öronen eller nåt. :-P
Pelargonerna ska ju gå i vila snart och jag måste hitta ett ställe att ha dom på över vintern. Någonstans i uthuset tror jag att de får stå.
Jag tittade på Höök igår. Det ska ju utspela sig i Luleå, men var är skådespelarna från Luleå? Ingen pratar norrländska, alla pratar stockholmska. Lite konstigt tycker jag. Det finns många teatrar i norrland som har jätte duktiga skådespelare, varför anlitar man inte dom? Det blir inte så trovärdigt. Fast så är det med Wallander också. Inte många i hans Ystad som pratar skånska. Det kanske inte fungerar så, vad vet jag.
Jag har övergått från plommon till äpplen nu. Den här veckan har jag gjort en äppelkaka, äppelpaj, äppelmos (första gången i livet!) och slutligen ugnspannkaka med äpple och kanel. Kan känna mig hyfsat nöjd med min insats. Det tråkigaste är att ta bort kärnhuset. Men jag har en super bra delare/klyftare som jag har köpt på IKEA. Det går ganska fort med den. Jag ska gå och göra det sist med moset nu. Det blir så himla mycket bitar som jag inte är så förtjust i. Kanske man kan köra det i matberedaren? Ska prova...

2 kommentarer:

caelm75 sa...

Gud vad duktig du är och pysslar och donar, tänk om jag hade tid!!
Mina bilder ska du snart få se, har roat mig lite och prova med hela familjen. Nu ska jag iväg och jobba. Vi hörs! Kram.

Marie - Med mina händer... sa...

Skickar en krya på dig hälsning till Pelargonen med Knippebakterios. Stackarn. Kan ju inte vara kul att få en utväxt sådär.

Ha en bra vecka, vännen! Kram.