tisdag, september 23, 2008

glädje!

Tänk vad roligt det kan vara att lära sig något nytt som man verkligen tycker är roligt!!! Jag blev så fnissig när jag satt där på kursen. Vet inte varför, men det är så roligt på nåt sätt när alla presenterar sig och säger att de inte kan någonting om stickning. Kanske bara har stickat på slöjden eller så. Sedan har de jätte komplicerade beskrivningar (tycker jag) med sig. Det är roligt! Själv sa jag att jag hade min gamla beskrivning på mössan och sedan tänkte jag stick ett par handledsmuddar. Det visade sig att mössbeskrivningen var ju svår!! Jag som trodde att det skulle bli en bra början. Men nu har jag kommit igång så det är super kul!! Jag har lärt mig hur man "ökar 1 maska i var maska". Det är som att lära sig ett nytt språk. Fick dessutom tag i ett fint garn här i Sandviken.
Kursledaren skulle hjälpa en tjej med början på en trekantssjal. Tjejen har aldrig sitickat alls hade bara fått beskrivning muntligt på garnaffären. När kursledaren Barbro började sticka sa hon hela tiden "Men herregud vad konstigt det ser ut!" eller "Men ska det se ut så här?". Det slutade med att hon fick ändra från slät- till rätstickning. En annan tjej hade med sig en färdig sjal som hon ville kopiera. En ganska avancerad sådan. Inget mönster hade hon med sig utan bara garn och stickor. Flera andra gav sig på att sticka sockor med flätor! Modigt tycker jag!
Efter ett tag sa Barbro att det fanns en kaffemaskin och kaffe kostar 5 kr. Hon hade kakor med sig. Ingen sa något. Efter ett tag igen sa hon att "Nu ska i alla fall jag gå och köpa kaffe!" Jag och en till köpte kaffe och tog en kaka med Barbro. Ingen annan var intresserad.
Nu ska jag sticka på tills nästa gång som är om två veckor. Ska bli intressant att se hur långt jag har kommit och om jag tycker att det är lika roligt då. Jag ska visa bild sedan.
Garnaffären här i Sandviken är jätte bra. Damen var väldigt hjälpsam och visade mig allt möjligt. Jag frågade om det fanns stickkurser här i Sandviken, men det trodde hon inte. Hon själv hade haft stickkafé men ingen kom! Ingen kom! Vad är det här för ställe?

2 kommentarer:

caelm75 sa...

Halloj!
Vad kul att det gick bra! Jag blir så himla sugen att sticka nånting när jag läser hur kreativ du är! Ska leta fram mina stickor och fara iväg och köpa garn. Har fått för mig att sticka benvärmare till flickorna. Det ska bli kul. Jag skickar mina yearbook kort på din mail!
Kramar.

Åsa sa...

Hej! Vad roligt att jag kan inspirera till att börja sticka! Det är roligt att höra :-) Det finns så himla mycket fina garner också.
Jag ska kolla mailen!
Kram!