tisdag, september 30, 2008

Luleå tur och retur

Vilken helg det har varit! Jag har väl aldrig kört bil så intensivt någon gång. Vi åkte från Sandviken vid 8.00 i fredags och var framme i Umeå ca 16.30. Hösten har kommit en bit längre där uppe än här. Vi hade fint väder hela vägen upp. Högakusten är ju så himla fint. Vi stannade vid Högakustenbron och fikade lite. Av någon underlig anledning så brukar vi inte göra det. Det kommer att bli det nya fika stället nu. Vi var aldrig in och fikade eftersom vi hade fikakorg med oss, men det är säkert fint inne på hotellet också.

På lördag morgon klev vi (Jonas, Henrik, Tord och jag) upp tidigt igen och drog iväg till Luleå, ca 27 mil!! Ännu mera höst och efter Piteå började det att regna och det var +6 grader. Brrr.... Men vi såg lite tranor här och där och vägen var så himla tråkig och rak, rakt fram, rakt fram..... Efter någon fika och kiss paus i Skellefteå så var vi framme i Luleå vid 12.30. Hur skulle vi nu hitta till bilen?? Jonas hade skrivit ut en karta från Eniro och jag skulle försöka tyda... Jag visste inte ens från vilket håll vi kom in i stan. Helt värdelös kartläsare, som vanligt. Det slutade med att Henrik fick sätta sig fram och Jonas ringde till killen med bilen så han fick guida oss rätt. Jag hann med att se Kulturenshus som verkade jätte fint och vi körde förbi tågstationen. Killen bodde i ett bostadsområde som vi aldrig hade hittat till med den där kartan. Faktiskt! Så det var inte bara jag som inte kunde tyda kartan. Det regnade och var fortfarande +6 gradet och blåst. Inte det bästa väder för att undersöka en bil, men Jonas var tapper och synade varenda vrå i bilen. Jag och Tord (Jonas pappa) satte oss tillslut i volvon för att värma oss medan de andra tog en provtur. Vi passade på att fika lite :-) Det blev affär på bilen till slut. Kul! När klockan nästan var tre åkte vi iväg. Jag och Tord i en bil och Jonas och Henrik i den andra bilen. Vi svängde förbi där Jonas bodde under sin universitetstid. Jätte fina hyreshus som låg vid en liten sjö. Efter det åkte vi till Umeå igen. Vid åtta var vi hemma och konstaterade att vi hade varit borta i precis 12 timmar. Vi var ganska trött på kvällen. På söndag fm packade vi ihop våra grejer och kom inte iväg förrän vid 11. Det kändes inte som att det var läge att stressa iväg tidigt. Vi stannade vi Högakustenbron igen. Det blåste 18 m/s på bron, jätte läskigt! Hela vägen hem var det blåsigt, men solen sken i alla fall. 19.00 var vi hemma.

Så här ser den ut. Den är fin! Jag har inte hunnit med att åka i den än, men det blir nog tid till det också.

Åter till vardagen så har det varit frost i natt. Oliven har stått i uterummet, men det verkar som om det har gått bra. Den har tappat blad men det ska den väl göra. Snart får den komma in på vinterförvaring. Jag har läst att dom ska klara någon frostnatt så det gör nog inte så mycket. En pelargon har också varit ute i kalla natten, men den verkar också ha klarat sig. Det var inte frost inne i uterummet som det var ute så det kanske är det som avgör. Men inte många nätter till får det bli. Gud, vilket sjå det är!!! Vad har jag ställt till med?

Inga kommentarer: