söndag, november 20, 2011

Art every day month, dag 20

Idag gick det lite bättre. Jag hade en känsla av att jag har haft en enorm produktion idag. Men jag fattar inte var dom teckningarna är... Hur som helst så har jag fotat de här två. Den översta har jag försöka att inte använda svart. Och det har jag lyckats med också. Jag gillar ju svarta konturer och svarta armar och ben så det är en utmaning att välja en annan färg. Då fegar jag lite och tar en ljus penna som inte syns så mycket om jag skulle göra lite fel. Den här ängsliga figuren fick vara ljusgrå och det är bara lite färg som piggar upp hennes tillvaro. Den har ännu inget namn. 

"Och det är inte roligt
för jag skojar ju bara
fast än jag är så ledsen."
Den här är fortsättning på Kristina Lugn texter. Inget annat än tuschpennor har jag använt. Ibland gillar jag inte de karaktärer jag gör. Hon till vänster vill jag inte vara kompis med... Ibland hör man författare säga att de inte kan styra över sina karaktärer i boken. De bara gör saker utan att de kan kontrollera dem. Jag har haft svårt att förstå hur det kan vara möjligt. Det är väl författaren som bestämmer. Men mer och mer kan jag förstå vad de menar. För mig händer lite samma sak i tecknandet. Jag hade inte alls bestämt att hon skulle vara så där otäck.
Samma sak kände jag när jag gjorde dockor till en utställning. Det bara växte fram ett utseende som jag inte visste vad det kom ifrån. Ganska spännande faktiskt. 



Detaljer.

Inga kommentarer: