torsdag, november 10, 2011

katter och hästar

Vilken dag jag hade igår! Jag åkte till Skutskär och hälsade på Cecilia. Hon har norsk skogkatt och ragdollkatter. Jag föll pladask för alla. Så coola och mjuka och gosiga och ja... jätte jätte fina!  De var så mjuka i pälsen så det nästan inte kändes att man klappade dem. Jag är ju så kattnödig ibland så jag håller på att gå åt, men igår fick jag stilla mitt behov lite. Eftersom de är innekatter så fick vi gå ut en lite sväng i koppel med några av dom. Det är som, Cecilia sa, att man går ut på kattens villkor. Jag fick hålla i skogkatterna först, mor och dotter. Ingen av dom var så sugen på att vara ute en längre stund. Så de ville gå in. Då tog jag över kopplet till en ragdollkatt. Den var lite mer äventyrlig och fick span på en fågel. Jag fick springa efter.... Sedan satt den under en gran en stund.

Under granen

Mor och dotter

Mor med hjärta i pannan
Ragdoll

Efter en god lunch hade Cecilia ordnat att vi skulle få hälsa på hästar. Hon rider ibland där och frågade tjejen om vi fick komma. Inga problem, hon skulle fixa så jag fick åka i vagn! Hur spännande som helst!
I stallet stod dom här två fina hästarna. Den som drog vagnen hette Hero och stoet vet jag inte tyvärr vad hon hette (nu vet jag att stoet heter Enya. Rättelse 11-11-16.) Hero hade ett blått och ett brunt öga. Stoet Enya och jag fick en liten mysig stund när jag skulle borsta henne på huvudet efter turen. I pannan under luggen borstade jag, och hon tyckte det var så skönt. Jag är ju verkligen inte hästvan och det är svårt att veta vad de tycker om och om de blir rädd när man ska klappa. Jag är så rädd att göra fel. Men Enya och jag hittade ett sätt. Det är ju inte som att klappa en katt...



Hero med ägarinna och vagn



Stoet Enya

I vagnen :-)
Hästarna används också i riddarspel. Det skulle vara roligt att se det någon gång. Turen gick på Gamla Mårtsbovägen och in i skogen. Skritt och trav om vart annat och vi skumpade fram. Det var så kul! Jag tänkte att så har färdades folk på Gamla Mårtsbovägen förr. Skumpandes med häst och vagn. Det var så lugnt och skönt. Sedan kom vi ner till landsvägen och genast så blir man irriterad över att folk kör för fort! Man ska köra i 50 och en del måste köra i 80, minst, när det finns mycket hästar på vägen. Usch.
Jag hade en super bra dag i alla fall och min kattdepå har fyllts på till max. Nästan. Den depån blir nog aldrig på max. Inte hästdepån heller tror jag. Det är också fantastiska djur. Nu har jag bestämt mig för att i alla fall prova på att rida någonstans. Jag får se var det kan passa.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej Åsa! Kul att du hade en bra dag och kul att
läsa din blogg!
Stoet heter Enya!
Ha det bra!

Åsa sa...

Åh, det var Enya! Jag hade en toppen dag! Gör gärna om det igen :-)

Ha det fint!
Kram!