torsdag, november 24, 2011

lite smörja


 
Igår gjorde jag lite att smörja in huden med. En egen liten blandning. Eller två blandningar blev det. En för ansiktet och en för strålningen, alternativt om man har solat för mycket. Till blandning nr 1 behövs: Aloe Vera Gelly och Jojobaoilja och en flaska. Till blandning nr 2: Aloe Vera Gelly, Sesamolja och lavendelolja.

Gör så här:
Nr 1: Kläm ut en rejäl klick Aloe Vera Gelly, ca 1 msk i flaskan och tillsätt Jojobaoljan ca ½ msk tog jag (Man kan nog ta lika delar). Jag rörde om med smala pinnar i trä som man har till grillspett. Sedan satte jag på korken och skakade om. Gellyn blir inte slät och oljan flyter upp till ytan. Skaka flaskan inför varje användning. Huden blir mjuk som en persika :-)

Nr 2: Jag tog mer Aloe till den här salvan, ca 2 msk. Sesamolja ca ½ dl och 15 droppar lavendelolja.
Sesamoljan är mognad innan jag hällde den i flaskan. Att mogna sesamolja innebär att man hettar upp oljan till ca 109 grader och låter den svalna så att den eteriska lavendeloljan inte ska bli förstörd. Oljan får inte vara mer än 50 grader varm annars så dunstar eteriska oljan bort och den förlorar sin verkan helt.
Den här salvan har jag aldrig gjort tidigare så jag får prova mig fram. Kan vara så att man får ta mer Aloe och mindre olja, men då är det bara att pytsa i mer i flaskan och skaka om. 

(Flaskorna hittade jag på Dollar Store för 10 kr. Jag köpte även två flaskor med skruvkork. Oljorna kan man köpa på hälsokostaffär och Aloe Vera Gelly köper jag hos Kerstin)

 


 

Inga kommentarer: