lördag, mars 31, 2007

24 barn

Nej, jag vill inte ha 24 barn. Igår fick vi besök av en grupp 9 åringar. Jag och Annelie fick uppgiften att visa lite kläder för dom. Det gick över förväntan faktiskt. Först stod dom som små ljus och lyssnade på mig. Jag berättade lite ditten och datten om hur vi jobbade på ateljén och så vidare. Sedan visade jag lite kläder och de fick prova en hjälm. Det blev så roligt tyckte dom. Alla skrattade så högt åt den som hade hjälmen på sig. Lika varje varje gång. Ännu roligare blev det när jag visade fusk mage och bröst som satt ihop. Jag frågade om någon ville prova. Alla skrek NEJ!!! Men tuffaste killen i klassen ville förstås. Alla skrattade ännu högre och lararen tog förstås kort. Sedan skulle alla prova och det roligaste var att klämma på brösten. Hur fnissigt som helst om man är 9 år. Sedan visade jag en björkdräkt och frågade om någon visste vad det skulle föreställa. Ett LIK! Var det en kille som sa... :-) En lite tjej sa björk till slut. Efter en halvtimme, när jag var färdig, var det en kille som sa: Åh, nu har jag fått stå i en halvtimme...suck. Ja, det var liksom dags att sluta då. Det är inte lätt att hanskas med barn i grupp.

Idag har vi yogat och fick stå i en sned planka. Armarna blev som spagetti efteråt. Efter det passet åkte vi hem, kokade kaffe och packade ner mackor, bullar, ägg och lite kyckling från igår. Mot stugan! När vi kom dit var vi så hungriga så det var bara att korka upp termos och upp med alla grejer och fika. Gud vad gott det är att fika ute. Men det var kallt i luften så vi fick sitta och frysa lite. Solen orkade inte riktigt fram just då. Sedan började vi kratta med våra spagettiarmar. Men nu är allt färdigt inför våren. Jag har inte tagit bort löven i rabatterna, jag tror att det är för tidigt ännu. Men påskliljorna hade kommit upp lite mer än jag väntat mig. Det var roligt. Lilla tussilagon i landet blommade ensamt. Den ger inte upp.
Det var dags att fika igen så vi gick ner till bryggan och satte oss. Jätte skönt! Solen hade kommit fram och det var så skönt att bara lägga sig ner och titta upp på måsarna och träden. Appropå måsar så är det en jättestor måskolloni i våran skorsten på stugan. Närå, skojar bara :-D Hi hi!! Men det är längre ut på sjön sitter dom och låter jätte mycket. Hur kan de höra varandra i det där tjattret? Sedan så märkte jag att det var ett gäng gäss som också höll till långt där ute. Dom låter nästan lite som åsnor. Jätte komiska faktiskt. Ja, sedan var det kråkor som flög efter strandkanten och kollade läget. Koltrasten sjöng sin drill. Jag skulle kunna rapportera till Ett med naturen om fågellivet vid storsjön. Eller ha ett eget program: Åsa mitt i naturen. Ja, varför inte.
Men visst är det en spännande tid nu? Fåglarna ska lägga ägg och bygger bo och träden bara väntar på rätta tillfället att få... vad heter det? Blomma kan man väl inte säga? ...att få löva. Eller ...att brista ut i löv. Eller ...kläcka sina löv. :-D Vad fult! Jag tror inte att det här är något för mig ändå. Åsa mitt i naturen lägger ner verksamheten. Tack och hej!
Jag tar en lapp och på den står det: Favorit musik.
Just nu är det Anna Ternheim. Men jag lyssnar gärna på Sophi Zelmani, Christian Kjellvander, Laleh, Weeping Willows, The Knife, Nina Simone, Edit Piaf, Isaac Hayes mfl...ja, det är en salig blandning jag lyssnar väl på det mesta. Svårt att nämna bara några stycken. Kanske kommer på några fler sedan.
Nu vill jag ha lite te innan jag ska gå och sova.

1 kommentar:

Marie - Med mina händer... sa...

Åh, klockan är 23 och jag orkar inte skriva mer... jag är för trött för att kommentera lösbröst, sned planka, spagettiarmar, måsar... Åsa mitt i naturen och Edit Piaf - men jag har njutit av vartenda ord du skrivit. :-)
Kan snabbt bara berätta att här nere har träden börjat kläcka blad, påskliljorna blommat ett tag och idag har jag sett en magnolia där knopparna brustit! Och fjärilar har jag sett i en veckas tid. Ibland gillar jag skåne. Ha det bra! Kram, Marie