fredag, mars 23, 2007

eftermiddag i dimman

Nu har vi tittat på ett hus igen. Som sagt det var inte drömhuset. När vi kom dit så var vår första tanke att vända och åka hem. Men jag hade ju ändå anmält oss så vi gick in ändå. Vi blev faktiskt lite impad av det. Det hade sin charm och var välskött och så, men vi lämnar det ändå. Det fanns knappt några förnster. De få fönster på långsidan på nedre våningen (två + altandörr), hade dom byggt för värdens jäkla uterum så det var kolsvart i vardagsrummet. Jättekonstig. Varför byggde de inte ut och isolerade på en gång kan man undra? Övervåningen var jätte ljus och fin. Källaren var också bra. Garaget var ett skjul....sjul...(hur det nu stavas?)...ett väldigt litet garage. Efter vi hade tittat klart åkte vi hem i dimman. Usch, vilket trist väder det är, dimma och kallt. Brrr!
Nä, då vill man bara hem och plocka fram sitt bästa sötsaks recept och koka kaffe och bjuda sina vänner på det. Synd att det är så långt till alla mina vänner! (Det är Sveriges fel. Måste det vara så avlångt?) Jag har en favorit och det är kladdkaka med vispgrädde. En riktigt kletig kaka med mycket chokladsmak ska det vara. Jag har inte något recept på en sån just nu, men jag hittade en annan favorit. Det är radiokaka. Här kommer ett recept på det.
250g kokosfett
2 ägg
2 dl florsocker
6 msk kakaopulver
Marie kex

Smält kokosfettet på svag värme och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Tillsätt kakaopulvret. Vispa ner fettet i äggsmeten, lite i taget. Klä en avlång form med smörpapper och bred ett jämt lager kräm i botten. Täck med Marie kex och varva sedan kex och kräm. Översta lagret ska vara kräm. Ställ kakan på kallt ställe, den är färdig på 4 timmar.

Lycka till!

Jag ska erkänna att jag inte har testat detta recept så skyll inte på mig om det blir fel ;-) Jag har provat att göra en radiokaka en gång men den blev så tunn. Mormors kaka kommer man aldrig i närheten av. Hon kunde göra jätte höga radiokakor.
- MORMOR, HJÄLP MIG!!! Viska i mitt öra hur man gör.
Man kanske bara får göra en dubbel sats helt enkelt.

Nä, jag bojkottar Mary Kay också. Min cellu-shape har jag inte märkt någon skillnad på alls. Huden skulle ju bli så stram. Men det visade sig att man skulle smörja sig TVÅ gånger om dagen! Jag gör det en gång om dagen. Inte smörjer jag mig på kvällen innan jag ska sova heller. Gud vad omständigt.

Vad sugen på kaffe jag blev. Och sugen på kakor. Ja, men nog är det väl fikadags nu? Jo, 19.30 är klockan. FIKA! Sedan kanske jag ska sitt och pyssla med mina ståltrådsdamer. Den ena efter den andra kommer fram. Jag fick äntligen kläder på en som har legat och spretat med armar och ben och jag har inte hittat ett uttryck förrän igår. Nu har hon vita papperskläder och det kommer att se ut som att hon faller. Vad deprimerade det lät... Vad ska detta sluta??

3 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Robert sa igår: "så fort du mår bättre får vi åka upp till Åsa och hälsa på!"
Bah! Jag som inte kan åka fyra mil och hälsa på mina föräldrar i dagsläget... det känns som det blir om en evighet... men jag VILL att det ska bli imorgon.

Och om jag skulle bjuda dig på fika skulle det bli följande:

Världens onyttigaste kladdkaka, skulle man kunna kalla den. Eller världens godaste chokladkaka, en chokladkladdkaka som kräver respekt, lyxig kladdkaka med extra av allt. Ja, kärt barn har många namn...
Receptet, som jag hittat i min sötsaksbibel: Två systrars söta av Lisa och Monica Eisenman, kommer här:

Mississippi mud pie

200 g rumsvarmt smör eller margarin
5 dl strösocker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker

3 dl hackade valfria nötter (jag tog sötmandel och skållade den)
mini-marshmallows till garnering (eller stora marshmallows eller skumsockerbitar i tärningar)

Kolasås:
50 g smör
1 1/2 dl farinsocker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund bakform.
Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i sänder.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna.
Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan ur ugnen och tryck försiktigt ner marshmallows i kakan medan den fortfarandde är varm. Låt kakan svalna.
Gör i ordning kolasåsen genom att värma smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar.
Ringla kolasåsen över kakan.

Japp, man går upp 2 kg bara av att läsa receptet! Mohahahahaha! :-D
För mig blev det MYCKET kolasås, men det jag inte hällde på kakan hällde vi på vaniljglassen dagen efter! Slurp!

Så skulle du sitta och knåpa ihop fler ståltrådsdamer och jag kunde... sticka en brun basker till Tage.
Ska vi säga kl 15?

Åsa sa...

Jaaa! Det blir bra! Jag är hemma då! Vilken kaka! Jag blir helt rinnig i munnen :-)
Tänk om vi kunde ses, det skulle vara så kul. Men jag kanske får komma till dig i stället då, om du skulle orka. Kanske i sommar..?

Marie - Med mina händer... sa...

Åh, det hade varit alldeles underbart! Kan du tänka dig det? Fast du måste ta med dig Jonas, om han vill... Ni är välkomna båda två. Till sommaren måste jag väl vara frisk? Jag ska i alla fall ha som mål att jag ska bli så pass frisk så att jag orkar få besök av er!
Jipiiieeee! *reser mig från stolen, tar sats, hoppar och slår ihop klackarna*