måndag, maj 14, 2007

Borta!

Änderna är borta! Jag visste att det skulle hända något när inte jag var där och tittade till dom varje dag. Nu var det helt tomt i Lillån. Bara det där stora huset låg och flöt. Var har de tagit vägen mån tro? Usch vad ängsligt...
Regnet har vräkt ner ikväll och det började dessutom åska och blixtra jätte mycket. Det är så läskigt. Jag hatar åska och blixt. Jag får tvångstankar om att de ska komma ut blixtar ur kontakterna och att åskan ska smälla jätte högt. Hela dagen har det varit mörkt. Fick man välja så skulle man bara vilja ligga hemma och läsa. Men nu fick jag inte det. Har bokstavligen tråcklat mig igenom den här dagen. Tråcklat ihop en herrjacka i sammet och börjat tråckla ihop ett dam liv till en klänning. Det blir nog fint sedan. Ont i ryggen får jag också. Det är inte bra att bara sitta still.
Är det nåt på tv ikväll då....? Ska kolla det nu.
Hej.

2 kommentarer:

Marie - Med mina händer... sa...

Nämen?! Ingen lapp med en liten andunges fotavtryck som farväl och tack för omtanken?! Då måste det ju hänt något...
Naturen kan vara grym. Jag såg förresten Planet Earth "Isens världar" på svt i går kväll... Det var filmat från Arktis och Antarktis och man fick bland annat följa pingviner (supersöta - jag tror Tage varit en pingvin i sitt förra liv, han går lite som dem) och isbjörnar. Underbara bilder blandat med grymma bilder. I så hårt klimat är det tufft att överleva. De där pingvinerna imponerade stort på mig. Först ruvade honorna äggen, sen var de tvugna att gå 100 mil för att komma till öppet hav och hitta mat. Under tiden ruvade hanarna äggen och de trängde ihop sig tätt tätt tätt för att klara av den värsta kylan. Plötsligt var de inte rivaler längre, det handlade om att överleva. Alla för en - liksom. Under tiden honorna var borta kläcktes äggen och när de kom tillbaka ville knappt hanarna lämna ifrån sig ungarna, de fick lockas och övertalas och i bland frös ungarna ihjäl under denna procedur.
Makalöst fina bilder och intressanta djur att följa.
Här är en länk om programmen (fast du känner kanske redan till dem? Bara jag som sällan ser på TV som inte hänger med riktigt):
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=66941
Jag har inte sett de andra avsnitten, men ska försöka se resterande.

Åh, det var år och dar sen jag tråcklade... Det kan vara så avkopplande. Du får köra några enkla yoga moves mellan varven så du ledar till dig! ;-)

Åsa sa...

Gud, jag såg också slutet på det programmet. Stackars små pingvinungar! Dom frös så dom skakade. Jag började grina förstås, klarar inte att se sånt där. Och mammorna som ville ruva så de jagade den där stackars ungen och kastade sig på den så den klämdes ihjäl i stället. Hur smart är det?? Det var så gulligt när de kom tillbaka och hanarna blev så glada när de fick syn på honornas siluetter långt där borta. Jag måste försöka se hela programmet. Tack för länken!