söndag, maj 20, 2007

Påtaråsa


Åh, vad jag har påtat och fejat vid stugan idag. Massor av löv i rabatterna har jag krattat bort och i landet lika så. Det växer så det knakar nu. Regn och sol och det blir så grönt och fint. Pingstliljorna blommar ännu och de vackra gullvivorna har slagit ut. Syrenen har inte slagit ut än, men om en vecka är den fin. Det är oreda bland myntorna tyvärr. Vet inte om det är peppermyntan eller kungsmyntan som håller på att ta över. Jag har inte varit så smart att gräva ner en hink utan botten när jag planterade dom, och nu är dom överallt. Så typiskt. Men pionerna är fina. Det är en knopp i vardera pion. Hoppas att den hinner slå ut. Har för mig att rådjuren tog knoppen förra året.

Jag kan hälsa vår hyresgäst välkommen! Varje år samma visa. Familjen Mås har kommit till vår skorsten igen. De höll ett vakande öga på mig när jag sprang runt i trädgården. Man vet inte om det är hanen eller honan som ligger på äggen, de är så himla lika. Men jag tror att båda ruvar lika mycket. Ett jämställt förhållande kan man säga. De har fattat det där, måsarna. Vi har mycket att lära av dem.
Nu får jag ett fågelbestyr igen. Hur ska det gå när ungarna ska ner i vattnet?? Från skorstenen ner till sjön är det faktiskt en bit plus att det är ganska högt. Förra året så gick det inte så bra för en liten unge. Den hade hamnat i vår eka och slagit ihäl sig. Måsmamman eller vem det nu var av dem var väldigt orolig. Jag, Jonas och Jan skulle åka till Forsbacka och handla med båten då vi såg att ungen låg där. Jan tog bort den och la den i en påse. Vi åkte iväg, men måsen trodde att vi tog hennes unge och började attakera oss ute på sjön. Jätte läskigt!! Alla som har sett filmen "Måsen" kanske förstår vad jag menar, ändå var det här bara EN mås. Inte lätt. Men jag tror att måsen hade tappan ungen i båten. Det måste väl gå till så antar jag att de tar ungarna i näbben och flyger ner med dem till sjön. Jag hinner väl inte med att se det där i år när jag inte kommer att vara hemma. Kanske ska sätta upp en webb kamera. Gud vad spännande det skulle vara. Då kan jag sitta i Järvsö och spana! :-)


Synd att det blåste så mycket men det är lite befriande ibland. Man kan låtsas att ens bekymmer blåser bort.
Jag har broderat färdigt. Ska bara montera bilden på något bra sätt. Det är det jobbigaste. Hus fasiken ska jag göra?
Jag ska sova på saken.
Hej och god natt!

1 kommentar:

Marie - Med mina händer... sa...

Så härligt att du har stugan!!! Vilken oas att komma till.
Jag kikade på foto från när Robert och jag var där och hälsade på dig... så mysigt och så rofyllt.

Och vilken tur att du har ett nytt fågeläventyr framför dig! :-) Är det de som dras till dig eller du som dras till dem?

När är det du far till Järvsö? Och hur länge ska du vara där? Vill du se till att jag får din adress så jag kan skicka kort/brev till dig?

Höll på att skriva Vi ses... som avslutning ;-) Trött nu! Vi skrivs! Kramar från Marie